۱۳۹۲ فروردین ۹, جمعه

بفرمایید کتاب

یک رسمی در دانشگاه ما هست که هر وقت استادی می خواهد از این دانشگاه برود تعداد کمی از کتابهایش را با خودش می برد
و بیشتر کتابها را از دفترش بیرون می گذارد تا هر کسی خواست از آن بردارد. ترم قبل استاد راهنمای خودم می رفت مرخصی یک ساله و تعداد زیادی از کتابهایش را بیرون گذاشته بود ولی من دیر رسیدم و فقط توانستم سه چهار تا کتاب خوب از آن بین پیدا کنم. دیروز اما دیدم یکی دیگر از اساتید کتابهایش را کنار دیوار شیشه ای راهرو چیده و رویش یک یادداشت گذاشته که:
HELP YOURSELF 
این بار به موقع رسیده بودم و تا جایی که دستم و کیفم جا داشت کتاب برداشتم. بعضی هایشان کتابهای کلاسیک مثل آثار ارسطو و کانت بودند، و بیشترشان کتابهای روز درباب زمینه مطالعاتی خودم. با دست خیلی پر برگشتم خانه و از این رسم خیلی مشعوفم :)
البته این رسم فقط منحصر به کتاب نیست و فقط هم در سطح اساتید نیست. یک قفسه کتابخانه در تریای دانشکده هست که کتابها و ژورنالهایی که بچه ها دیگر لازم ندارند آنجا می گذارند تا بقیه استفاده کنند. ضمن اینکه زونکن ها، کلاسورها، حتی پوشه هایی که صاحبشان از دانشگاه می رود، در گوشه ای با همین عنوان «از خودتان پذیرایی کنید» گذاشته می شوند تا مورد استفاده مجدد قرار بگیرند.

۱ نظر:

  1. خیلی آموزنده و فرهنگی هست این کار. باید همه از آن الگو بگیرند.

    پاسخحذف