۱۳۹۱ دی ۱۲, سه‌شنبه

دزدیاب مقاله های آکادمیک!

سی چهل تا مقاله که کار نهایی کلاس بوده آورده ام که در تعطیلات نمره بدهم. قرار شد این ترم به طور آزمایشی بعضی از درس ها به صورت آنلاین تصحیح بشوند و بعضی دیگر (از جمله کلاس من) دستی و کاغذی. 
روند کار به این صورت است که اول، مقاله با نرم افزار «ترن ایت این» (turn it in) با تمام منابعی که روی اینترنت هستند مطابقت داده می شود که اگر کار از جایی کپی-پیست شده بود مچ دانشجو گرفته شود! نرم افزار آنلاین که این روزها به مناسبت آخر ترم بودن سرش خیلی هم شلوغ است، گزارشی ارائه می کند که در آن گفته شده چند درصد از کار مال خود دانشجوست و چند درصد آن با منابع مختلف مشابهت دارد. 
اگر درصد مشابهت بالای بیست باشد، کار به طور دقیق تری باید بررسی شود که برای مثال نقل قول های مستقیم داخل گیومه را از گزارش حذف کنیم و ببینیم باز هم مشابهت بالاست یا مشکل رفع شده. اگر واقعا بیست درصد (یا بسته به حساسیت استاد مربوطه مثلا ده درصد) کار به خاطر نقل قول مستقیم مشابهت داشت، باز هم به عنوان «آکادمیک میسکنداکت» (academic misconduct) نمره مفصلی از دانشجو کم می شود. اما اگر مشابهت حتی با تغییر کلمات و مقداری از ساختار جمله به اندازه ای بود که نرم افزار آن را تشخیص داده باشد، اما منبع ذکر نشده باشد، برخورد بدون گذشتی با دانشجو می شود و نمره اش می شود صفر. برای بار اول یک تعهد کتبی از او می گیرند که دیگر مرتکب plagiarism نمی شود. و دفعات دوم و سوم معلق و اخراج خواهد شد.

این را هم اضافه کنم که نمره دانشجو دست یک نفر نیست. من که نمره ام را بدهم، استاد بالاتر ورقه ها را بازبینی می کند (و ترم اولی که درس می دادم نود درصد نمره هایی که داده بودم را تغییر دادند و به مراتب پایین تر آوردند). و باز هم این آخر کار نیست. در مرحله بعد استادی خارج از دانشگاه (external examiner) دوباره آن را بازبینی می کند که نمره دهی عادلانه باشد. 

برای مردود کردن یک نفر به خاطر دزدی مطالب، ادعای استاد کافی نیست. باید کپی اصل مقاله یا متن اریجینال به همراه قسمت های هایلایت شده مشابه در هر دو متن  به عنوان سند ضمیمه شود. 

حالا من مانده ام و دانشجویی که پنجاه و شش درصد متنش اشکال دارد. می بینم سعی کرده متن اصلی را تغییر بدهد. سعی کرده وسط پاراگراف ها مطالب و شواهد دیگر هم بیاورد. ولی باز هم... پنجاه و شش درصد کار! چه کنم؟!

۱۷ نظر:

  1. بستگی داره می خواهی یک استاد شرقی باشی یا یک استاد غربی

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. استاد شرقی بود چه می کرد مثلا؟ و استاد غربی چه؟

      حذف
  2. درستش همین است که کپی- پیست ها شناسایی شده و نمره نگیرند. متاسفانه در ایران گندم نمایی و جو فروشی سکه رایج محافل علمی است که باعث تاسف است. نکته اصلی این است که بیشتر اساتید در ایران به ناگزیر به سمت آسان گیری متمایل می شوند. هم از نظر اداری و هم اینکه محبوبیت دانشجویان به این ترتیب بیشتر جلب می شود. من در همان کلاس های اندکی که تاکنون داشته ام برایم ممکن نبوده به دانشجویی که زحمت زیادی کشیده به اندازه یک دانشجوی کارنکرده نمره تقریبا برابری دهم. این عادلانه نیست. با فلسفه دانش اندوزی هم مطابقتی ندارد. سخت گیری های وسواس گونه اصلا خوب نیستند ولی در برابر، آسان گیری هایی که نتیجه اش فارغ التحصیلانی است که در رشته خود دانش چندانی ندارند هم کار درستی نیست.این وضعیتی که ما هم اکنون در آن هستیم آسان گیری بی نتیجه است و دودش هم اول به چشم دانشجویی می رود که فعلا سرمست نمره خوب برای زحمت نکشیده است؛ و سپس به چشم همه جامعه که صاحبان مدارکش، عالمان واقعی آن نیستند. من البته در اینجا درباره روندها سخن گفتم و استثناها معلوم است که جای خود را دارند.

    پاسخحذف
  3. شما که نمی توانید از قوانین دانشگاه تبعیت نکنید.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. نه مساله تبعیت نکردن از قوانین دانشگاه نیست. قوانین تا حدودی انعطاف دارند. در این مورد خاص هم چون دانشجو ترم اول است و ممکن است هنوز به روندهای آکادمیک آشنایی کامل نداشته باشد، ضمن اینکه تذکر و سخت گیری سر جای خود باقی است، اما برخورد منعطف تر است. به خصوص اینکه از نظر خود دانجشو متن اولیه بدون تغییر استفاده نشده و سعی شده با کلمات دیگری همان جمله ها نوشته شود. (هر چند رفرنس ها عینا از متن اصلی به ورقه دانشجو منتقل شده!)
      این را از این نظر می گویم که سر کلاس که در مورد همین سرقت های آکادمیک سوال شده بود و برایشان توضیح دادم که باید متن را بخوانند و برداشت خودشان را بنویسند (به اصطلاح پارافریز کنند)، یکی از دانشجویان خیلی معصومانه گفت باید با استفاده از فرهنگ لغات مترادف، متن را عوض کنند! و خیلی هم از این کار «خسته کننده» ابراز ناراحتی می کرد!!

      حذف
  4. فکر کنم متوجه نبوده و شاید اگر باهاش صحبت کنین و یه فرصت دیگه برای نوشتن دوباره بهش بدین بد نباشه.
    من تو نوشتن کارای دانشگاهم اول خیلی مشکل داشتم که چه طوری باشه درسته و من چه قدر می تونم نقل قول کنم٬ چون ترم اوله حتما نمی دونسته.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. متاسفانه فرصت این کار نیست چون امتحان آخر ترم بوده. البته تقصیر خود دانشجو هست که سر کلاس حاضر نشده و توضیحات را نشنیده. وگرنه توضیح خیلی کامل بارها تو کلاس داده شده بود.
      من الان فقط انتخابی که دارم این است که ردش نکنم و فقط نمره ش را خیلی کم کنم.

      حذف
    2. این دانشجو اگر در این مرحله یک تلنگر محکم و تهدیدآمیز بهش بخوره شاید کافی باشه براش فعلا. ولی اگر بخواد همین طوری ادامه بده واضحه که آینده ای در این سیستم علمی نخواهد داشت. بهتره بره دنبال یه کار دیگه.

      حذف
  5. من ترم اول و دوم خیلی سخت تحقیق می کردم می رفتم کتابخانه مجلس کتابخانه دانشگاه تهران ولی استادا حتی به تحقیق نگاه هم نمی کردن کیلویی نمره می دادند دیکه ترم های بعدی یک نحقیق دو نفر به استاد می دادیم اون هم مال یکی دیگه بود و تنها زخمتی که داشت کپی کردنش بود و الان کلی افسوس می خورم چه دانشگاه مزخرفی درس خوندم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. کاملا درک می کنم. خیلی متاسفم از وضع دانشگاه هامون.

      حذف
    2. با پاسختان موافق نیستم. در ایران سیستم استادمحور است. بسته به اینکه استاد چقدر سخت گیری کند کیفیت نهایی کار نیز متفاوت خواهد بود. کیفیت همه دانشگاه ها برابر نیست و در درون هر دانشگاه هم کیفیت همه استادها با هم برابر نیست. موافق نیستم با این عمومی سازی ها.

      حذف
    3. همان طور که در یکی از نظرات قبلی خودتان گفته اید در ایران سیستم طوری است که اساتید به ناچار متمایل به اسان گیری می شوند. در باکیفیت ترین دانشگاه ها هم در مورد کپی پیست کردن سخت گیری وجود ندارد.
      البته این در مورد رشته های علوم انسانی بیشتر مصداق پیدا می کند و از بقیه رشته ها اطلاعی ندارم.

      حذف
  6. سلام من فکر می کنم اینکه دانشجو اهل کجا بوده هم مهمه! در کشوری مثل ایران این جرم محسوب نمی شده برای مثال! اما برای یک آلمانی این حکمش اعدامه! من با گوشمالی برای به یاد ماندن همیشگی مطلب اما دادن فرصت دوباره موافقم اگر معصومیت فرد ثابت بشه در غیر اینصورت مستحق اشد مجازاته

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. به این مورد آخرش تذکر دادم و نمره ش رو کم کردم. یعنی مرزی قبولش کردم. ولی یه مورد دیگه ای بود که از ویکی پدیا و یکی دو سایت غیر معتبرتر از اون کپی پیست کرده بود و مسلما هیچ رفرنسی هم نداشت. اونو دیگه صفر دادم. (اسمایلی معلم خبیث!)

      حذف
  7. bayad avale term be daneshjooha goosh zad konid ke turn it in har 4 kalameye motevali ke moshabeh ba jaye digari bashad tashkhis mide va in baes mishe nomrashun 0 beshe, be ma too har course yad avari mikonan, zemnan behemoon in shanso midan ke khodemun ba turn it in check konim, va virayesh konim!

    پاسخحذف
  8. شما هم حتما یک سیستم آنلاین ارتباط با دانشجویان (ایلرنینگ) دارید که اونجا مطالب و مقاله های علمی و اسلاید ها رو با دانشجو ها به اشتراک بذارید... اگه این درست باشه برای دانشجوهایی که سر کلاس نیستند یا دیر می رسند هم می تونید قوانین پلیجریازم رو آپلود کنید

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ملورین به نظرت دانشجویی که هم مکررا سر کلاس شنیده که مقاله ش با ترن ایت این مطابقت داده می شه هم تو سیستم آنلاینش تذکر داده شده با جزییات و هم همه جای وبسایت دانشگاه، و باز هم مرتکب این اشتباه بشه مستحق اعدام نیست؟ :))) حالا اعدام نه، ولی دیگه صفر واقعا حقشه. بعد تو لیست آنلاین نمره ش رو دیده و ایمیل زده به من که من مقاله م رو به موقع آپلود کردم اینم سندش! چرا صفر شدم!
      در مورد اینکه با دانشجویی که این طوری تقلب کنه چه جوری برخورد می شه بعدا توضیح می دم. ولی فکر کنم دانشگاه پارسالش احتمالا به همین دلیل اخراجش کرده بود. چون متوجه شدم که پارسال یه دانشگاه دیگه بوده.

      حذف