۱۳۹۱ دی ۲۲, جمعه

صد و پنجاه سالگی مترو

دو سه روز پیش صد و پنجاهمین سالگرد تاسیس مترو (آندرگراند یا تیوب) بود. دقت کرده ام خود انگلیسی ها در مورد آندرگراند (و به طور کلی حمل و نقل عمومی شان) همیشه گله مندند و زیاد غر می زنند. از اینکه گاهی خرابی و تاخیر پیش می آید و بنابراین اینها وسایل قابل اعتمادی نیستند. از اینکه به خصوص در ساعت های پر رفت و آمد (rush hour) شلوغ می شوند. اما در ضمن همین انتقادها و غر زدن ها، می شود آوای غرور و افتخار را هم در پس کلامشان شنید.

واقعیت اینکه تا به حال چند بار برای من هم پیش آمده که کار داشته باشم و قطاری که در آن هستم با مشکل و تاخیر مواجه شود، و دست آخر هم مجبور بشوم پیاده شوم و خط را عوض کنم، مسیر را دورتر کنم، یا بقیه راه را با اتوبوس بروم. پیش آمده، اما نه آن قدر که احساس کنم بهتر است خودم در این شهر ماشین داشته باشم. 

دیروز سوار یکی از قطارهای خطوط ویکتوریا بودم که راننده قطار هوس کرده بود همه پیام های ضبط شده را برای مسافران پخش کند. در طول مسیر یکی یکی همه اینها را شنیدم:
Keep clear of closing doors
There are beggars operating on this train, please don't encourage their action by supporting them.
...Please take your litter with you!
...Please don't leave any of your luggage unattended...
unattended items may be destroyed...

چند وقت پیش هم یکی از راننده های قطار (لوکومتیوران! خلبان!..) احساس وظیفه می کرد که هر ثانیه مسافران را در جریان خبرها قرار بدهد و با لحن «خلبان با شما صحبت می کنه» اعلام می کرد:
Ladies and gentlemen, we are kept here for a red signal and waiting. Sorry for the delay it may cause to your journey! We will be moving by twenty seconds(!!) or so! This train is about to depart, keep clear of the closing doors! Mind the closing doors!
و بعد هم حرکت می کرد تا ایستگاه بعدی که به پیام های ضبط شده ای که اسم ایستگاه را پخش می کرد هم اکتفا نمی کرد و باز خودش اسم ایستگاه را اعلام می کرد و ادامه ماجرا.

۶ نظر:

  1. نکاتی کوتاه درباره مترو:
    1- مترو امروزه نشانه ای گویا و مهم از کلان شهرهاست. بدون مترو زندگی در شهری مثل لندن، نیویورک یا توکیو غیرممکن است.
    2- مترو با وجود اشکالاتی که شما مطرح کرده اید جزو منظم ترین وسائط حمل و نقل شهری است و زندگی در شهرها را-با همه شلوغی که می توان تصور کرد- محاسبه پذیر کرده است. بدون مترو -در تهران مثلا -برای رسیدن از نقطه آ به ب در ساعات معمول نمی توان هیچ گونه پیش بینی زمانی داشت. در نتیجه زمان های تلف شده شهری را به شدت کاهش می دهد و این برای ساکنان این شهرها بسیار مهم است.
    3- مترو به خاطر تعداد بسیار زیاد استفاده کنندگان، یک وسیله نقلیه واقعا عمومی است. از این نظر عمومی ترین است و در نتیجه جایی است که بیشتر شهروندان هم به آن وابسته ترند و هم از خیر آن بهره مندتر. از این زاویه می توان گفت پاره ای از زندگی های شهری در متروها شکل می گیرد.
    4- به همین دلیل منتقدین جدی مترو معتقدند مترو زندگی های مردم را زیرزمینی -در مفهوم واقعی و نه استعاری اش- کرده و درنتیجه از همدیگر دورتر می کند. چون افراد پس از بیرون آمدن از خانه خود به نزدیکترین ایستگاه می روند و سپس وارد زیرزمین می شوند و بعد هم بلافاصله پس از خروج از یرزمین به مقصدشان می روند. به این ترتیب آنها از فضاهای شهری فاصله می گیرند و پس از مدتی اصلا نمی بینند در شهرشان چه اتفاقاتی در حال وقوع است. به عبارت هابر ماسی کلمه مترو به فضاهای عمومی- Public spheres- آسیب می زند، به همین خاطر امروزه بسیاری ترجیح می دهند حتی المقدور از آن فاصله بگیرند و تعداد این عده هم کم نیست.
    5- مترو نماد چیست؟ قدرت؟ ماشینیزم؟ سرعت؟ پراکندگی؟ جنون؟ وحشت ....؟ واقعیت این است که در ادبیات جدید و در آثار گوناگون، مترو به عنوان نمادی برای همه این ها تصویرسازی شده است. بسته به اینکه از چه زاویه ای نگاه کنیم مترو ابزاری قدرتمند و فراگیر است که فقط بازنماد یک عنوان نیست بلکه می تواند در آن واحد چند چیز را با هم - مثبت و منفی و خنثی- بنمایاند.
    6- چون شرط ادب نیست که بیشتر از اندازه مطلب شما کسی کامنت بگذارد از طرح باقی نکات درمی گذرم:) ممنون ازتوجهی که دادید و پوزش از طولانی شدن این نکات.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. از اینکه نظر خود را نوشتید ممنونم. با بیشتر موارد موافقم به جز مورد چهارم. در پستهای بعدی بیشتر در موردش خواهم نوشت و امیدوارم بحث هم بشود.

      حذف
  2. http://www.youtube.com/watch?v=LFdpyp9vqx8

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. :-(
      به خاطر کپی رایت اینجا نشون نمی ده! ولی از عنوانش پیداست که باید جالب باشه.

      حذف
  3. این برای کمپین مترو ملبورن استرالیا هست برای اطلاع رسانی درباره امنیت استفاده از مترو:

    http://www.youtube.com/watch?v=IJNR2EpS0jw

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی جالب بود :)
      انواع مرگ های احمقانه!

      حذف