۱۳۹۱ دی ۱۸, دوشنبه

دانشگاه های انگلیس چطور نمره می دهند

از آنجایی که همچنان کار ورقه های پایان ترم در جریان است، فکر کردم تجربه ام را از سیستم نمره اینجا بنویسم. 

نمره هر درس در اینجا درصدی است. اما چون من تا به حال اینجا نمره نگرفته ام و تحصیلاتم در این کشور نبوده، ترم اولی که نمره می دادم دچار مشکل شدم. فکر کرده بودم ورقه ای که تئوری های مورد بحث را درست دریافته باشد به هر حال نمره ای بالای پنجاه می گیرد و اگر خوب آن را توضیح داده باشد می شود هشتاد. تازه این در حالی بود که با کلی شگفتی فهمیده بودم نمره بالاتر از هشتاد به کسی نمی دهند. یعنی از قبل فکر نود و صد را کلا از سرم بیرون کرده بودم.
در نتیجه تعداد زیادی نمره بالاتر از هفتاد داشتم و تعدادی شصت و چند تایی هم پنجاه. این موضوع کمی دردسرساز شد و موقع بازبینی، تقریبا همه آنها را تغییر دادند و نمره ها را پایین آوردند. یعنی حتی نمره هفتاد و پنج من را تبدیل کردند به پنجاه و هفت! بگذریم که چقدر به اعتماد به نفس من صدمه خورد :)، اما ترم بعد کاملا سیستم آمد دستم و همه چیز درست شد. 
اینجا فرض بر این است که نمره دانشجو متوسط خواهد شد. یعنی اگر تمام کارهایی که از او خواسته شده انجام دهد، در باند پنجاه یا شصت نمره خواهد گرفت. اگر بیش از آنچه خواسته شده انجام دهد در باند هفتاد خواهد بود. اگر مقاله در سطح مقاله یک ژورنال اکادمیک باشد بین هشتاد و نود (معمولا کمتر از هشتاد و پنج) نمره می دهند. از آن طرف هم اگر کمتر از آنچه خواسته شده انجام شده باشد، باند چهل نمره می گیرد و اگر نوشته اش علاوه بر اینکه ربط منطقی ندارد خیلی هم کوتاهتر از آنچه خواسته شده باشد، بالای سی و پنج خواهد گرفت.
پایین تر از سی و پنج نمره ردی است. معمولا کسی پایین تر نمی گیرد مگر اینکه کارش کپی پیست بدون ذکر منبع باشد، در آن صورت صفر خواهد گرفت. اگر کپی پیست با منبع باشد همان رده سی را خواهد گرفت.
بر اساس تجربه ممکن است یک نفر بالای هشتاد بگیرد و یک نفر پایین چهل. دو سه نفر ممکن است رده چهل و هفتاد بگیرند. بقیه هم همان پنجاه و شصت می شوند.
بالای هشتاد=distinction
بالای هفتاد=first class
بالای شصت=upper second
بالای پنجاه=lower second
بالای چهل=third
بین سی و پنج و سی و نه=borderline fail
زیر سی و پنج=fail


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر