۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۱, شنبه

نقاشی دیواری بنکسی

نقاشی دیواری در لندن، مثل بیشتر دنیا، یعنی هنر اعتراض. شاید معروف ترین هنرمند نقاشی دیواری در اینجا بنکسی باشد. بنکسی البته یک نام واقعی نیست. حتی گفته می شود که این هنرمند ناشناس در واقع یک جوان فارغ التحصیل مدرسه خصوصی انگلیسی باشد. جالب است که نقاشی دیواری های اعتراضی اش آنقدر هنرمندانه اند که هر کدام به نوعی تکثیر می شوند و به شکل پوستر یا قاب شده در تزئین خانه ها استفاده می شوند. 
حالا مطلبی خواندم که یکی از آثار او که پارسال در جریان جشنهای شصتمین سال سلطنت ملکه روی دیواری در یکی از خیابان های شمال لندن کشیده شده بود، دزدیده شده و در امریکا برای حراج آماده می شده که اعتراض شورای شهر آن منطقه لندن مانع از ادامه این کار شده و این اثر از حراجی برداشته شده. ولی باز بعد از چند ماه این بار در لندن سر از یک حراجی دیگر درآورده.
این بار هم مسئولان شهری و اتحادیه های صنفی صدایشان در آمده که اثر متعلق به عمموم است و برای مردم شمال لندن کشیده شده که روی دیوار آنها باشد و بتوانند آن را به راحتی ببینند نه اینکه برود در کلکسیون های خصوصی و محافل روشنفکری. 
اثر مورد بحث بچه کوچکی است که روی یک چرخ خیاطی قوز کرده و دارد برای جشن های ملی پرچم می دوزد. نکته جالب این است که یک نقاشی اعتراضی که به وضوح علیه جشن های سلطنتی است چطور مورد حمایت قرار می گیرد و ارزش هنری آن هم برای مردم، هم برای دولت و هم برای قشر نخبه جامعه شناخته شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر