۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۰, جمعه

الگوهای یادگیری چهارگانه

یادگیری در افراد مختلف الگوهای مختلفی دارد. بعضی ها یادگیری شان دیداری است. یعنی بیشترین درجه یادگیری را وقتی دارند که طرح ها و نمودارهای مرتبط را ببینند، تصویر و شکل های آموزش دهنده را بررسی کنند و مانند آن. بعضی دیگر باید متن را بخوانند یا مطلبی بنویسند تا به خوبی آن را یاد بگیرند. عده ای دیگر یادگیری شنیداری قوی تری دارند. این گروه با گوش دادن به صحبت های معلم و استاد یا سخنرانی ها و مانند آن یاد می گیرند. بعضی ها باید موضوع را عملا آزمایش کنند تا به خوبی آن را یاد بگیرند. و بعضی دیگر هم ترکیبی از این روشهای آموزشی برای یادگیری شان موثر است. 
نکته اینجاست که اگر از یک کلاس آمار بگیرید شاید به این نتیجه برسید که درصد بسیار پایینی یادگیری شان شنیداری ست. (البته این بستگی به رشته هم دارد. یکی از اساتید موسیقی می گفت در کلاس درسش از پاورپوینت هم استفاده می کند ولی یک بار برای امتحان لابلای اسلایدها عکس نامرتبط یک گربه گذاشته، اما هیچ کس متوجه آن نشده! در صورتی که بین دانشجویان غیر موسیقی بیشتر کلاس بلافاصله دانشجویان متوجه آن عکس شده بودند.) بنابراین حرف زدن های مکرر استاد در کلاس درس برای این گروه کارآمد نیست. حتی درصد کمی هم هستند که یادگیری شان بر اساس خواندن متن است. بنابراین ارجاع دادنشان تنها به خواندن کتاب و جزوه هم دردی را دوا نمی کند. اگر تنها این دو گروه بتوانند از سیستم آموزش منتفع بشوند، عملا بسیاری از دانشجویان باهوش و بااستعداد که روش یادگیری شان چیز دیگری ست از پروسه یادگیری کنار گذاشته خواهند شد یا با دشواری روبرو می شوند. 
راه چاره این است که کلاس درس ترکیبی از همه روشهای بالا باشد تا هر کسی را با همان ترتیبی که برایش مناسب است آموزش دهد.
برای آزمایش اینکه یادگیری شما چگونه است به این لینک مراجعه کنید. می توانید نتیجه را در کامنت ها بنویسید.

۶ نظر:

  1. من چندالگویی هستم. بیشترین شنیداری. البته هر 4 گزینه با کمی اختلاف در یک سطح بودند.

    پاسخحذف
  2. منم چند الگویی بودم. امتیازهام تو 4 الگو به ترتیب: شنیداری (8)، خواندن و نوشتن (7)، حرکتی (1) و دیداری (0)

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. چه جالب! دیداری صفر؟ عجب. پس مثلا یک کلاسی که با پاورپوینت و نمودار و شکل بخواد جلو بره خیلی سودی نخواهد داشت برات.

      حذف
    2. برای خودمم عجیبه که صفر شد. از دیشب دارم بهش فکر می کنم و انگار همینجوریه. یعنی اگر کسی بدون هیچ توضیحی بگه کاری که داره می کنه رو نگاه کنم و یاد بگیرم و کاغذ و مدادی هم نداشته باشم که خودم مراحل رو واسه خودم بنویسم، شاید تو اون لحظه یادم بمونه ولی بعدش هیچی یادم نمی مونه. پاورپویت و نقشه هم همینطور. همیشه توضیح های استاده که یادم می مونه نه اون نمودار یا نقشه. بعد من اصلا آدم موفقی تو نقشه خوندن هم نیستم :)) مثلا یه نقشه بدن دستم بگن برو برس به یه مقصد ناآشنا، گم می شم.

      حذف
  3. نتیجه خودم هم چندالگویی بود و کمترین امتیاز رو از الگوی حرکتی یا عملی گرفتم. بقیه تقریبا مساوی بودند. من امتیاز دیداری م بیشتر از همه بود. البته امتیازها دقیق یادم نیست چون چند وقت پیش تست زدم.

    پاسخحذف
  4. من هم چند الگویی بودم! حرکتی ۱۴ و دیداری ۱۳ اونوقت شنیداری ۶ و خوندن نوشتنی ۴

    پاسخحذف