۱۳۹۱ دی ۱۷, یکشنبه

داونتون ابی

قرن بیستم تازه آغاز شده و تمام تغییرات اساسی و پیشرفت های تکنولوژیک و همچنین مصیبت های جدید را با خود به همراه می آورد. سریال داونتون ابی در چنین زمانی داستانش شکل می گیرد. 
همه چیز در یک «خانه» (یا شاید بهتر باشد بگوییم قصر، مجموعه مسکونی، روستا!) در شمال انگلیس اتفاق می افتد، اما اتفاقات آن منعکس کننده رویدادهای اساسی آن تاریخ است. از تغییرات ساختاری جامعه گرفته تا مصیبت های عمومی مثل جنگ جهانی. دغدغه های اعضای این خانه که نامش داونتون ابی است دغدغه های ساده زندگی ثروتمندان نیست، چون اعضای خانه دو سری هستند. یکی آنهایی که مالک آن هستند، و دیگرانی که در آن کار می کنند و بدون آنها زندگی در چنین خانه ای غیر ممکن است. 
تفکرات و ایدئولوژی جدید به خانه رسوخ کرده و دختر وسطی ارل گرنتام انقلابی شده و عاشق راننده که او هم انقلابی و ایرلندی ست شده است...برای خانواده پیدا کردن یک وارث مساله اساسی است...بعد از مدتی جنگ همه خانه را به یک اندازه درگیر می کند و در مقابل آن همه شریک مصیبت هایش می شوند، آن هم به مساوات...و بعد از مدتی سیستمی که بر مبنای زمین داری بنا شده دیگر جواب نمی دهد و مالکانی از قبیل ارل گرنتام در معرض ورشکستگی قرار می گیرند. یا باید تن به تغییرات و مدرن کردن سیستم شان بدهند، یا نابود می شوند. 
دیدن این مجموعه را به کسانی که دنبال سریال دیدنی و خوب می گردند توصیه می کنم. سه سری یا سیزن از این مجموعه تا به حال پخش شده که هر سه دیدنی و جذاب است.



از بین تمامی عکسهای زیبای این سریال عکس بالا را انتخاب کردم چون سلسله مراتب جامعه مورد بحث را به خوبی نشان داده. در راس هرم سمت راست ارل گرنتام و درست بعد از او مادرش و بعد اعضای خانواده دیده می شوند. در راس سلسله مراتب سمت چپ که مربوط به خدمتکاران است آقای کارسون و بعد خانم هیوز و بعد سایرین به ترتیب مقامشان دیده می شوند. 

۲ نظر:

  1. نکات جذاب سریال:
    1- جنبه های تاریخی آن و آشنایی با زندگی فئودالی قرن گذشته.
    2- آشنایی با فرهنگ انگلیسی در برابر سایر فرهنگ های غربی.
    3- جنبه های انسانی شخصیت های اصلی.
    4- فراز و نشیب های عمیقی که چالش های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی در زندگی های عادی ایجاد می کند.
    5- روندی که جدال سنت و مدرنیته طی می کند با توجه به نقش رو به افول مذهب و ارتقای پاره ای ایدئولوژی های جدید.
    6- داستان های واقعی.
    7- حفظ ثبات در شخصیت های خلق شده با جلو رفتن داستان.
    8- خلق شخصیت هایی که هر یک به خاطر داشتن ویژگی های خاصی، نظر مخاطب را جذب می کنند. به عبارت دیگر سریال یک شخصیت خوب و یک شخصیت بد ندارد بلکه چند شخصیت مهم دارد که هر یک جذابیت های خاص خود را دارند.
    9- آشنایی با نحوه مردسالاری آن دوران انگلستان که در اجزا با سایر نقاط، تفاوت های معناداری دارد. و تلاش زنان برای دستیابی به حقوق بیشتر.
    10- نقش مهم و تعیین کننده مادر شخصیت اصلی در بزنگاه های زندگی و روندهای تاریخی به عنوان یک مشاور امین، معتمد، با تجربه، بادرایت و در مجموع کسی که در بن بست ها راه برون رفت را نشان می دهد.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی موافقم. درست است که مثل هر سریال یا فیلم دیگری نقطه ضعف های خاص خودش را دارد ولی مجموعه نقاط قوتش خیلی بیشتر است.
      به نظرم یکی از پیام های مهم داستان این است که با خوبی ها و بدی های دنیای جدید باید کنار آمد و تغییرات را پذیرفت. وقتی همه چیز به سرعت در حال حرکت است، وقت ایستادن نیست.

      حذف