۱۳۹۱ دی ۲۸, پنجشنبه

پشتیبانی تحصیلی

امروز از دوستانم می پرسیدم معادل فارسی personal tutor در دانشگاه های ایران چیست؟ 
آخرین باری که دانشگاه تهران بودم از روی بوردها به نظرم رسید که طرح مشابهی در این دانشگاه اجرا می شود (یا حداقل در دانشکده حقوق و علوم سیاسی) اما از کم و کیف آن بی خبرم. 
معادلی که دوستانم پیشنهاد کردند و تعریف شان از این عبارت، توضیح دهنده مفهوم آن در دانشگاه هایی که من اینجا می شناسم نیست. مثلا «معلم خصوصی» اصلا این نقش را توضیح نمی دهد. یکی از دوستانم می پرسید آیا منظور «پشتیبان تحصیلی» است؟ اول به نظرم این واژه به مفهومی که در نظر داشتم نزدیک تر آمد، هر چند «تحصیلی» بیان کننده تمام نقش پرسنال تیوتر نیست. اما به student support نزدیک است، با اینکه دربرگیرنده تمام ویژگی های آن هم نیست. تعریف دوستم از پشتیبان تحصیلی این بود:
پشتيبان تحصيلي كسيه كه برنامه ريزي مطالعه مي كنه براي دانش آموز يا دانشجو و پي گير اجراي اين برنامه ريزي مي شه و توي آموزش و رفع اشكال هم كمك مي كنه.
 آیا کسی از معادل فارسی این دو کلمه و ویژگی ها و وظایف مرتبط با آن خبر دارد؟

۳ نظر:

  1. من البته در دانشگاه نیستم و از کلمه ای که ممکن است درحال حاضر به کار برده شود بی خبرم اما شخصا فکر می کنم با توجه به معنایی که از این ترکیب در اینجا مراد می شود واژه "پشتیبان" تا حد زیادی رساننده معنا باشد. اگر کمی بیشتر توضیح می دادید شاید دیگرانی هم بیشتر در پاسخ به پرسش مشارکت می کردند.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. "استاد پشتیبان" احتمالا گویاتر باشد....

      حذف
    2. مرسی. فکر کنم از همین عنوان استاد پشتیبان استفاده کنم برای نوشتن پستی که درباره این کار می خواهم بنویسم.

      حذف