۱۳۹۱ دی ۲۹, جمعه

خودم را معرفی می کنم!

شما هم مثل من مشکل به خاطر سپردن اسم دانشجویان کلاس را دارید؟ برای من این مشکل خیلی بزرگی بود. جلسه اول را به معرفی کامل همدیگر می گذراندیم. از کتابهایی که خوانده ایم یا داریم می خوانیم، از فیلم هایی که می بینیم، شهر و کشورمان، معنی اسم مان می گفتیم، اما باز هم جلسه دوم به جز یکی دو نفر هیچ کدام از اسم ها را با قیافه ها نمی توانستم مطابقت بدهم. حتی بعد از دو سه جلسه، دیگر رویم نمی شد که حاضر غایب کنم، چون هنوز کسی را نمی شناختم و احساس می کردم این یک نقطه ضعف است. سال گذشته اواخر ترم دوم، وقتی هنوز اسم یکی از دانشجویان را یادم نبود (اما تقریبا با همه دوست شده بودم)، برگشت به شوخی گفت «هوووم، منو نمی شناسی؟ باااشه!» (البته به انگلیسی گفت :)‌) و همین هم باعث شد که اسمش را تا آخر ترم فراموش نکنم. اما مشکل در مورد بقیه همچنان برقرار بود و هست. 
حالا یک ایده خوب در کلاسهای آموزش «پشتیبانی تحصیلی student support and personal tutoring» یاد گرفته ام. اول اینکه به جای روش متداول حاضر غایب کردن، هر جلسه لیست دانشجویان را روی میز جلو می گذاشتند که هر کسی آمد جلوی اسمش را امضا کند. دوم اینکه به هر کسی یک برگه رنگی داده شد که به هر شکلی که خواست تا کند و اسمش را دو طرفش بزرگ و پررنگ بنویسد و بگذارد جلوی خودش روی میز. به این ترتیب با تکرار دیدن اسم و قیافه خیلی زودتر اسمها در ذهن می ماند. ضمن اینکه اگر هم نماند، همیشه اسم طرف جلویش هست و می شود تقلب کرد! این برگه در همه کلاسها همراه دانشجو هست و با یک بار درست کردنش می شود مکرر از آن استفاده کرد. 

۱۸ نظر:

  1. به ما یاد داده بودند جلسه اول اسم دو یا سه دانش اموز رو یاد بگیریم و همون جلسه اون شاگردها رو به بهانه ای به اسم صدا کنیم تا بچه ها بفهمن معلمشون چقدر باهوش و با دقته.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. منم یکی دو تا اسمی که یاد گرفته بودم مرتب به کار می بردم که همه همین فکر رو بکنن :))

      حذف
  2. کلاس هلندی ما هم همین طوری بود٬ ۶ نفر هم بیشتر نبودیم اما تا آخر ترم معلممون اسم هیچ کدوممون را یاد نگرفت!!!

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. همین روش رو استفاده می کرد بارم اسمتون رو یاد نگرفت؟ همین می شه در مورد آی کیوی آدم قضاوت می کنن دیگه :)))

      حذف
    2. اسمهامون رو نوشته بودیم و می گم ۶ نفر بیشتر نبودیم! اما هر دفعه می خواست اسممون رو بگه دوباره به کارت اسم نگاه می کرد و باز هم درست نمی گفت! دیگه ما خودمون اسم هم دیگرو یاد گرفته بودیم و آخرهاش دیگه کارت اسم نمی گذاشتیم اما معلم اسممون را یاد نگرفت. خیلی پشت سرش حرف زدیم که این قدر علاقه نداشت که اسممون را یاد بگیره! :)) البته می گم شرایط خاصی بود٬ کلاس هر روز بود برای یک ماه و طبیعتا باید یاد می گرفت اسممون رو :))
      اما منم موافقم که اگر اسم چند نفرم خوب یاد بگیرین و به کار ببرین اثر مثبتی داره و آدم فکر می کنه چه استاد حواس جمعییی و حتما حواسش به همه چیز هست پس مواظب باشیم! :))

      حذف
    3. اون دیگه کیسی بوده برای خودش! البته ناآشنا بودن اسمها هم می تونه دلیلش باشه. هر چند فکر کنم ناآشنایی یه اسم گاهی کمک می کنه که اسم بیشتر یاد آدم بمونه.

      حذف
  3. یادگیری و به کارگیری اسم دانش آموزان/ دانشجویان توسط استاد در برقراری ارتباط مثبت و تاثیرگذار بین او و دانشجویانش بسیار مهم است. این طور نیست که فقط علم استاد در فرایند یادگیری دانشجو مهم باشد. درس معلم ار بود زمزمه محبتی/ جمعه به مکتب آورد طفل گریزپای را. اگر بخواهیم این بیت را به بیان امروزین مطرح کنیم باید گفت بخشی از این محبت همین ایجاد ارتباط دوسویه و تعاملی (Mutual & Interactive communication) است. و در خاطر داشتن نام دانشجو توسط استاد نشان دهنده منزلتی است که او برای تک تک دانشجویانش قائل است و این برای دانشجو فوق العاده بامعناست.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. دقیقا به خاطر همین اهمیته که آدم حرص می خوره که نمی تونه اسمها رو زود حفظ کنه.

      حذف
    2. bale vali it's also a bit freaky!!! yani daneshjoo vahshat mikone ke eyvai ostad mano mishnase va hala harkari konam zire nazar dare, in ham az tajrobiate salhaye danesh amoozi va daneshjooyee

      حذف
    3. ملورین احتمالا یکی از دلایل اهمیتش همین حس کنترلیه که ایجاد می کنه!

      حذف
    4. البته سخن من ماهوا با کنترل کردن در تنافر بود. ارتباط مثبت نوعی ارتباط صمیمانه و دوستانه را شامل می شود که درس را برای دانشجو از حالت خشکی به درآورد و شیرین و پرحلاوت کند.

      حذف
  4. من همیشه فکر می‌کنم حالت طبیعی برای به خاطر سپردن استفاده کردنه! و زمان بر بودن کار حافظه طبیعیه! مثل یاد گیری یک آدرس جدیده. به خاطر سپردن جزئیات یک مسیر برای رسیدن به یه جایی که محله را نمی‌شناسید هم همینطوره! بار اول که مسیر را میرین اگر اسم‌ها را یاد نگیرین فقط چشمی به خاطرتون می‌مونه، مگر اینکه اسم را توی حرف زدن استفاده کنید. :))
    ینی اگر قصد شما اینه که اسم‌ها را نا خودآگاه به خاطر بسپرید راه حل اینه که استفاده اش کنید. چون اینجا مسئله تطابق اسم و چهره است، باید در زمان استفاده از یک اسم چهره فرد دیده بشه و اسمش بیان بشه :))
    فکر نمی‌کنم عملی باشه و با یکی دو جلسه نمیشه اسم همه را اینطوری حفظ کرد :P
    میشه این کار را کرد که سر کلاس با هر کس که حرف زده شد اسمش را بگید.
    این یه راهه که نا خودآگاه آدم اسم را یادش بمونه.
    یه راه هم هست که اصن موادبانه نیست! اینکه بعد از شنیدن اسم هر کسی اسمش را تغییر بدین و خودتون براش اسم بذارید :))
    اسم‌هایی که یادتون بمونه :-"
    بعد روی اون اسم اصرار کنید که حرص فرد در بیاد و بعد از مدتی بی خیال بشه و قبول کنه شما فقط اسم خود ساخته اش را بلدین :))

    پاسخحذف
  5. اینجا( بلژیک )٬ تا حالا در هر کلاسی که بودم٬ در جلسه دوم اسممو بدون غلط از حفظ میگن و من واقعا موندم چطوری. ولی فکر کنم با دسته بندی آدمها بر اساس رنگ پوست و مو و حتی حالت مو ( مثل فرفری و لخت) ٬ کار راحت تر بشه. و از اونجاییکه زیاد اینجا تب تغییر و تبدیل و عمل و رنگ به رنگ شدن نیست ٬‌فکر کنم عملی باشه:)

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. فرنوش فقط اسم تو رو یاد می گیرن یا اسم همه رو؟ این که یک نفر به هر دلیلی تو کلاس تک باشه باعث می شه اسمش یاد آدم بمونه.

      حذف
  6. bastegi dare chand nafar bashan too ye class. man hamclassiam kheili ziadan esmashoon kheiliam ajib gharibe masalan NG yoo yin, badi masalan Lim ku Choon oonvaght man dar toole zaman va sohbat kardan bahashun yad migiram, vali dar halate adi, yani esmaye ashna ro mesle Dina va injur chiza ro say mikonam ye rabeteyii beine esmo ghiafashun peida konam ke yadam bemune

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ملورین همه چی به کنار اون NG چه جوری تلفظ می شه؟ این ترم سه چهار تا این اسمی داشتم.

      حذف