۱۳۹۱ بهمن ۲۳, دوشنبه

گذری از کنار «غیرکلنگی ها»

این چترفروشی مورد علاقه من است. خیلی وقت ها از کنارش رد می شوم و از توی اتوبوس همیشه نگاه می کنم ببینم سر جایش هست یا نه. باورکردنی نیست که یک کار خانوادگی سالهای سال دوام آورده باشد. چه روزگارانی که ندیده. در تابلوی اصلی نوشته اینجا انواع چتر و عصا ساخته و تعمیر می شود. انواع شلاق اسب موجود است. سالها گذشته و دیگر اسب وسیله نقلیه کارآمدی نیست، اما مغازه سرجای خود باقی ست. مغازه های بزرگ و کوچک دیگر، فروشگاه های زنجیره ای، و برندهای جهانی آمده اند و رفته اند، و این مغازه از جای خود تکان نخورده. 
سال ۱۸۳۰ تاسیس شده
گاهی نگران می شوم که نکند همین روزها ببینم درش را تخته کرده اند و رویش زده اند که در این مکان به زودی شعبه مثلا «گپ» دایر می گردد. 

خوشبختانه این اتفاق دور از ذهن است. 

۴ نظر:

  1. سلام عاشقش شدم... من شلاق اسب می خواهم...البته میشه با چتر هم اسب رو ادب کرد ;)

    پاسخحذف
  2. البته مردم انگلستان نسبت به سایر ملل در مقاومت سرسختانه بر روی برساخته هایشان شهرت دارند دقیقا به همین دلیل است که در این کشور شکل شهرهای قدیمی کمتر تغییر می کند ولی در بیشتر نقاط دنیا حتی با افتخار از ویرانی بافت های قدیمی شهرشان و تبدیل آن به چیزی جدید یاد می کنند. در واقع مساله "هویت" اینجا خیلی مهم می شود: اینکه چه چیزهایی به هویت گره می خورد و چه چیزهای نه. مساله این است که در رویکرد عمومی (current stream) شکل (form) کمتر به هویت پیوند می خورد و هویت را مساله ای محتوایی (context) درمی یابند به بیانی دیگر شکل را کم اهمیت تر از آن می بینند که برای حفظش تعصبی داشته باشند. اخیرا البته در میان جامعه شناسان و مردم شناسان طرفداران این نظر که شکل نیز بخش مهمی از عناصر سازنده محتوا را در خود به همراه دارد؛ افزایش یافته است نظریه ای که حامل نکاتی خواندنی و شنیدنی هم هست.
    به طور خلاصه متاسفانه باید گفت در غالب موارد، جایگزین های جدید بر اثر تحمیل شرایط است و کمتر توانسته حامل "معنا"ی جایگزین -مثلا حتی مدرنیته- باشد و آنچه معمولا تحمیل می شود بیشتر نوعی هرج و مرج بی مفهوم را القا می کند تا یک معنای سازنده و بدیع را.
    ممنون از گشایش باب این بحث.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. هرج و مرج معمولا همیشه قسمتی از فرآیند تغییر است و تا جایگزین جدید بخواهد مستقر شود و نظم بگیرد زمان می برد. و موافقم که در دنیای کنونی قبل از این که آن استقرار صورت بگیرد، تاریخ مصرف جایگزین جدیدمان تمام می شود.
      و دقیقا همین دلهره من از بسته شدن جایی مثل این مغازه است از طوفان های قبلی جان سالم به در برده.

      حذف