۱۳۹۱ آذر ۱۰, جمعه

ساختار واحدهای درسی

این سیستم آموزشی، اولش برای من کمی بیگانه بود. درست متوجه نمی شدم نقشم در دانشگاه چی هست و وظایفی دارم. عنوان کاریم تدریس (teaching) بود اما عنوان استخدامی ام (VL: visiting lecturer). 
حالا این وظایف و عناوین برایم روشن شده:
هر واحد درسی یک مسوول دارد که استاد اصلی آن واحد است: module leader
این شخص مسوول برنامه ریزی کلی برای واحد درسی ست. بنابراین از جلسه اول تا آخر ترم، عنوان درسی هر جلسه را تعیین می کند. علاوه بر این از اساتید دیگر برای تدریس جلسات دعوت می کند. بنابراین ممکن است تمام جلسات را خودش تدریس کند یا اینکه بعضی از آنها را به استاد دیگری بسپرد.

هر جلسه دو بخش مجزا دارد:
lectures
tutorials (or seminars)1
در بخش لکچر استاد آن جلسه (که از اول ترم معرفی شده به دانشجوها) درس را به صورت کلی ارائه می کند. این یک سخنرانی معمولا بزرگ است که ممکن است صد-دویست دانشجو داشته باشد و یک ساعت طول می کشد.
بعد آن گروه بزرگ به کلاسهای بیست/سی نفره تقسیم می شوند و یک ساعت دیگر بحث می کنند. این بار بر اساس متونی که از قبل تعیین شده که مطالعه کنند، و استاد نقش هدایت کننده جلسات را دارد تا مفاهیم تدریس شده را عمیق تر مطالعه و موشکافی کنند.

من در بخش دوم کار می کنم و امسال استثنائا چند جلسه هم تجربه لکچر پیدا کردم.
مسوول اصلی واحد درسی نوع امتحان را هم تعیین می کند. ممکن است در یک واحد درسی قسمتی از نمره به امتحان آخر ترم مربوط باشد و درصد دیگری به پروژه کلاسی، ارائه در کلاس، و گزارش های مختلف.
پارسال واحد درسی که تدریس می کردم در دو ترم ادامه داشت و امتحان اصلی آخر ترم بهار گرفته شد.  در طول دو ترم دو کار کلاسی داشتند که هر کدام درصدی از نمره را می گرفت. کار اول تهیه خلاصه ای از چهار منبع معرفی شده بود:
Critical annotated bibliography
کار دوم ارائه مقاله ای بود که یکی از عنواین درسی را مورد بحث قرار می داد.

امسال اما بیشتر اساتید امتحان پایان ترم را حذف کرده اند (به جز واحد درسی ما) و یک کار کلاسی برای یک ترم دارند که عبارت است همان مقاله تعیین شده. سوال مقاله هم از قبل مشخص شده و از بین چند سوال یکی را باید انتخاب کنند.
این روزها مشغول بررسی پیش نویس مقاله ها و ارائه مشاوره م.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر